رزولوشن چیست ؟

      اندازه صفحه نمایش و نرخ تازه سازی مشخصاتی است که هنگام خرید یک نمایشگر در نظر گرفته می شود. رزولوشن، ابعاد بصری هر صفحه نمایش را توصیف می کند. وضوح مانیتور که از نظر عرض و ارتفاع بیان می شود از تعداد مشخصی پیکسل تشکیل شده است.

      با پیشرفت تکنولوژی یکی از پرکاربردترین استاندارد ها بخصوص درکشور ما ، استاندارد FULL HD به شمار می رود. این استاندارد دارای رزولوشن 1920 در 1080 می باشد. این بدان معناست که در عرض صفحه نمایش 1920 پیکسل و در ارتفاع صفحه 1080 پیکسل خواهیم داشت که مجموعاً 2,073,600 پیکسل روی صفحه نمایش وجود دارد.

      پیکسل چیست

      هرچه رزولوشن مانیتور بیشتر باشد، تصویر جزئیات بیشتری نمایش می دهد، زیرا مانیتور با وضوح بالاتر از پیکسل های بیشتری تشکیل شده است. البته این موضوع به وضوح محتوایی که مشاهده می کنید نیز بستگی دارد.

      پیکسل چیست ؟


      پیکسل یا عناصر تصویر، کوچک ترین نقاط روی صفحه نمایش و اجزای اصلی آن هستند. بنابراین پیکسل ها اجزای سازنده هر تصویری هستند که روی صفحه خود مشاهده می کنید. پیکسل ها و رزولوشن تصویر با هم ارتباط مستقیمی دارند و وضوح بالاتر برابر با تعداد پیکسل های بیشتر در صفحه نمایش است.

      انواع رزولوشن تصویر در نمایشگر ها

      لیست زیر برخی از رایج ترین رزولوشن های موجود را از پایین ترین وضوح تا بالاترین رتبه بندی می کند.

      720P رزولوشن

      نام های دیگر: HD , HD Ready , Standard HD
       

       رزولوشن 1080P یا فول اچ دی 

      نام های دیگر: Full HD , FHD

       رزولوشن 1440P

      نام های دیگر: 2K , QHD

      رزولوشن 4K 

      نام های دیگر: UHD , Ultra HD , 4K UHD

      رزولوشن 8k

      نام های دیگر: 8K UHD

       

      رزولوشن های رایج

      نسبت ابعاد مانیتور چیست؟

      نسبت ابعاد مانند هر نسبت دیگری، یک نمایش متناسب است که به صورت دو عدد مجزا بیان می شود. در مورد مانیتورها و نمایشگرها، نسبت ابعاد، همبستگی بین عرض و ارتفاع را توصیف می کند.  نسبت ابعاد نمایشگرها اغلب 4:3، 16:9 و 21:9  می باشد.
       

      نسبت تصویر 4:3

      نسبت 4:3 که با عنوان تمام صفحه نیز شناخته می شود در قرن بیستم در نمایشگر ها، فیلم ها و سیستم های پخش مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه با ظهور رزولوشن HD دیگر قابل استفاده نمی باشد.

      نسبت تصویر 16:9

      نسبت 16:9 که با صفحه عریض نیز شناخته می شود یک استاندارد بین المللی برای محتوا با رزولوشن بالا بوده و از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد. از این نسبت تصویر در تلویزیون، سینما و بازی های ویدیویی استفاده می شود.

      نسبت تصویر 21:9

      نسبت 21:9 هنوز به صورت کامل در بازار شناخته نشده است و به همین دلیل استفاده از آن محدود می باشد. از این نسبت تصویر در مانیتور ها و تلویزیون های فوق عریض و پروژکتور های سینمایی عریض استفاده می شود.

       

      نسبت تصویر

      مدیر ۱۴۰۰/۰۶/۲۵

      نظرات

      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟