انواع رزولوشن تصویر

      زمان خواندن مقاله > 3 دقیقه

       

      در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم بپردازیم و آن نکته هم وضوح تصویر می‌باشد. شما بهتر است انواع رزولوشن‌ها رو بشناسید تا بدانید که کدام نمایشگرهای ال‌ای‌دی دارای کیفیت بالاتری می‌باشند.

      همچنین در آخر انواع رزولوشن‌ ها نوشته شده است و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

       

      وضوح تصویر چیست؟

      اصطلاح وضوح تصویر چیست، می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد ولی چیزی که ما باهاش سروکار داریم یا حتی عکاسان و فیلم‌برداران با آن سروکار دارند و نزدیک به صحبت ما می‌باشد را تعریف می‌کنیم.

      وضوح تصویر یعنی ضرب طول و عرض یک تصویر که نشان از وضوح تصویر آن می دهد.یعنی اگر تصویری دارای رزولوشنی 1080 * 1920 بود یعنی وضوح تصویر آن 2 مگاپیکسل می باشد.

      پس یعنی اگر تصویری نوشته بود 6000 در 4000 یعنی طول و عرض آن تعداد 6000 و 4000 پیکسل را دارا می‌باشد.

      تعداد پیکسل‌های بیشتر یعنی کیفیت بالاتر؟ چرا؟

      در ابتدا بگوییم که بله هرچه تعداد پیکسل‌های یک تصویر بیشتر باشد، کیفیت و وضوح آن تصویر نیز بیشتر می‌باشد. زیرا هر پیکسل دارای جزئیاتی می‌باشد که هرچه پیکسل‌ها بیشتر جزئیات هر تصویر بیشتر می‌شود.

      رزولوشن تصویر

       

      نکات مهم کیفیت تصویر

      جدا از تعداد پیکسل‌ها نکات دیگری برای کیفیت تصویر نیز مهم می‌باشد که هم برای عکس‌ها این نکات حائز اهمیت می‌باشد هم برای نمایشگرهای ال‌ای‌دی که قرار است با آن کار کنیم.

      در عکاسی کیفیت لنز و تکنیک عکاسی و نویز تصویر مهم می‌باشد و در نمایشگرهای ال‌ای‌دی همان‌طور که در عکاسی هم گفته شد نویز و کیفیت کابل و ارتباطات حائز اهمیت می‌باشد پس این دو نکته هم بسیار مهم می‌باشد.

       

      کیفیت دوربین‌های فعلی

      دوربین‌های فعلی تمایل دارند تصاویری باکیفیت تصویری در حدود 24 مگاپیکسل، 36 و 45 مگاپیکسل تولید کنند زیرا اطلاعاتی بیشتر از نمایشگرهای کامپیوتر و تلویزیون دارند ولی این کیفیت تصویر در نمایشگرهای با تعداد و پیکسل‌های بالا امکان‌پذیر می‌باشد.

       

      آشنایی با اصطلاحات dpi و ppi

      Ppi مخفف تعداد پیکسل در هر اینچ می‌باشد و تراکم پیکسل‌ها در یک تصویر توسط این معیار سنجیده می‌شود برای مثال مک‌بوک پرو دارای تراکم پیکسل 226 پیکسل در هر اینچ می‌باشد.

      اما dpi چیست؟ dpi مخفف نقطه در هر اینچ می‌باشد.

      این مخفف بیشتر برای عکاسان و چاپگرها می‌باشد که به‌جای پیکسل از نقطه‌هایی که در عکس وجود دارد برای چاپ استفاده می‌کنند و dpi خوب برای چاپ اکثرا 300 می‌باشد.

       

      رزولوشن چیست ؟

       

      انواع رزولوشن

       

      رزولوشن QVGA

      این رزولوشن اکثرا در گوشی های قدیمی استفاده می شود.گوشی های نظیر Samsung Galaxy Y از این رزولوشن استفاده می کنند. همچنین QVGA از رزولوشن 320 * 240 پیکسل است.

       

      رزولوشن HVGA

      صفحه نمایش های HVGA از 480 * 320 پیکسل تشکیل شده اند.گوشی HTC Hero یکی از مثال هایی می باشد که از این رزولوشن استفاده می کند.

       

      رزولوشن WVGA

      این صفحه نمایش ها از 800 * 480 پیکسل تشکیل شده اند. اگر بخواهیم یکی از گوشی های این رده رزولوشن را معرفی کنیم باید بگوییم آیفون 4 یکی از این رزولوشن ها می باشد.

       

      رزولوشن HD

      این نوع رزولوشن از 1080 * 720 پیکسل تشکیل شده است. رزولوشن HD مخفف High Definition که ترجمه آن به فارسی کیفیت بالا می باشد. در رزولوشن HD تراکم پیکسل ها بالاتر می رود و تصویر بهتری به کاربر ارائه خواهد کرد.

       

      رزولوشن FULL HD

      این رزولوشن 1920 * 1080 پیکسل تشکیل شده است.نمایشگر گوشی های که دارای صفحه 5 اینچی می باشند و از رزولوشن Full HD بهره می برند تراکم پیکسلی آن ها 400 پیکسل می باشد.

       

      رزولوشن 2K

      این رزولوشن از 2560 * 1440 پیکسل تشکیل شده است.این رزولوشن را به نام 2K یا QHD می شناسند.

      یکی از گوشی های مطرحی که از این رزولوشن استفاده می کند، سامسونگ گلسی نوت 9 می باشد.

       

      رزولوشن 4K

      دارای رزولوشن 3840 * 2160 می باشد. همچنین این رزولوشن 4 برابر رزولوشن FULL HD می باشد، همچنین به این رزولوشن Ultra HD نیز می گویند.

       

      رزولوشن 8K

      این رزولوشن از 7680 * 4320 پیکسل تشکیل شده است و به آن 8K نیز می گویند. این رزولوشن 16 برابر Full HD دارای کیفیتی بیشتر می باشد. یکی از مزیت های بزرگ این رزولوشن این می باشد که توسط چشم انسان حتی از نزدیک نیز قابل دیدن نمی باشد.

       

      حال در آخر قرار است انواع رزولوشن‌ها را با هم بررسی کنیم:

      High Definition (HD) = 1280 * 720 P

      Full HD = 1920 pixels x 1080 pixels

      2K, Quad HD, QHD = 2560 * 1440

      4K = 3840 pixels x 2160 pixels

      8K = 7680 pixels x 4320 pixels

      مدیر ۱۴۰۱/۰۱/۱۶

      نظرات

      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟