دات پیچ چیست ؟

      زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه

      اولین قطعه‌ای که با مشاهده تلویزیون LED توجه ما را به خود جلب می‌کند، ماژول‌های ال‌ای‌دی رنگی هستند که وظیفه کیفیت تصویر نمایشگرهای ال‌ای‌دی را برعهده دارند. هر ماژول از قطعات کوچک تر تشکیل شده که در ادامه به معرفی آن و چگونگی ایجاد یک تصویر باکیفیت می پردازیم.

       



      پیکسل چیست؟

      کوچک‌ترین جزو تشکیل‌دهنده تصویر را پیکسل می‌گویند. پیکسل به‌اصطلاح (نقطه) نامیده می‌شود. هر پیکسل دارای دیودهای LED رنگی قرمز، آبی و سبز است که با قرارگرفتن در کنار هم یک تصویر رنگی می‌سازند. از وظایف جذاب آن‌ها، ایجاد رنگ، کیفیت و وضوح تصویر قابل نمایش بر روی نمایشگر است. هر پیکسل دارای دیودهای LED رنگی قرمز، آبی و سبز است که با قرارگرفتن در کنار هم یک تصویر رنگی می‌سازند.

       


      مفهوم دات پیچ

      در ساده‌ترین تعریف به فاصلهٔ مرکز یک پیکسل تا پیکسل بعدی دات پیچ یا پیکسل پیچ می‌گویند و آن را با P نشان می‌دهند. دات پیچ با میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر در یک ماژول فاصلهٔ دو پیکسل از هم 3 میلی مترباشد این به آن معناست که آن را دات پیچ 3 و به اختصار P3 MM می گویند. برای داشتن یک تصویر باکیفیت و شفاف، بدون کدری باید فاصله بین پیکسل ها به درستی رعایت شود. هرچه فاصله ی این پیکسل ها به هم نزدیک تر باشد تعداد پیکسل های نمایشگر بیشتر شده و تصویر رزولوشن بالاتری دارد در نتیجه اثرگذاری محتوای قابل نمایش بر روی نمایشگر در ذهن مخاطب ماندگارتراست.


      تراکم پیکسلی چیست؟

      به تعداد کل پیکسل‌های موجود در طول و عرض یک نمایشگر تراکم پیکسلی می‌گویند. هرچه تعداد کل پیکسل‌های موجود در یک نمایشگر مانند (تلویزیون شهری) بیشتر باشد، رزولوشن و کیفیت تصاویر نیز بالاتر می‌رود. اما باید توجه کنید که با تراکم پیکسلی بالا، پیکسل پیچ (P) کوچک‌تر می‌شود. به‌عنوان‌مثال تلویزیون شهری P5 تراکم پیکسلی بیشتری نسبت به P10 دارد و در نتیجه کیفیت تصویر در p5 بالاتر است.

       

      با انواع تلویزیون شهری بیشتر آشنا شوید .

       

      رابطه بین رزولوشن و دات پیچ

      رزولوشن و دات پیچ تصویر هر دو نقش مهمی در ایجاد شفافیت تصویر دارند. رزولوشن به تعداد پیکسل‌های نمایشگر در طول و عرض گفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال Px  1920× 1080 نشان‌دهنده رزولوشن یک نمایشگر است. این به معناست که تعداد 1080 پیکسل در طول و 1920 پیکسل دیگر در عرض ماژول نمایشگر به کار رفته است.  برای داشتن یک تصویر باکیفیت باید دات پیچ متناسب با رزولوشن انتخاب شود در غیر این صورت خروجی تصویرکیفیت بالایی ندارد. در یک قاعده کلی هرچه تعداد پیکسل های یک ماژول بیشتر و دات پیچ آن ها پایین ترباشد کیفیت و وضوح تصویر بالاتر می رود. 

       


      محاسبه دات پیچ

      برای محاسبهٔ دات پیچ نمایشگر LED ابتدا باید ابعاد دقیق نمایشگر را به دست بیاوریم و سپس دات پیچ آن را محاسبه کنیم. فرض کنید: یک نمایشگر با رزولوشن HD1280×720 در ابعاد حدودی 4 متر ماژول (1540×2660) با استاندارد تصویر 16:9 (سایز ماژول) داریم و می خواهیم دات پیچ آن را محاسبه می کنیم‌.


       1. محاسبه ابعاد دقیق نمایشگر

      برای این کار ابعاد حدودی 4 متر ماژول را در ابعاد یک ماژول تقسیم می‌کنیم.


      90/6m   |  2660  ÷ 320=80/3m1540  ÷160= 

      (اعداد به‌دست‌آمده را رند می‌کنیم به سمت پایین) 80=80/3 ,  90=90/6
      اما اعداد حدودی 90  و 80 متر را در سایز ماژول 16:9 ضرب کنیم تا ابعاد دقیق را به دست آوریم .


      80×32=2560m  |   90×16=1440m

      ابعاد دقیق نمایشگر 2560*1440 می باشد.


      2. محاسبه دات پیچ نمایشگر

      بعد از به‌دست‌آمدن ابعاد دقیق نمایشگر برای محاسبه دات پیچ کافیست.
      (ابعاد نمایشگر را ÷ تعداد پیکسل موردنیاز) کنیم.

      1 = 1280÷2560 |  2=720÷1440

      دات پیچ نمایشگر p2 می‌باشد.

       

      فاصله دید ایده‌آل و دات پیچ

      دات پیچ (P) فاصله دید ایده آل از نمایشگر را تعیین می‌کند. معمولاً فاصله مشاهده 2 تا 3 برابر تعداد پیکسل در متر توصیه می‌شود. به‌طورکلی هرچه فاصله دید یک نمایشگر به افراد بیننده نزدیک‌تر باشد، دات پیچ باید کوچک‌تر باشد و اگر فاصله دید دورتر است، دات پیچ بزرگ‌تر نیاز است.
      به‌عنوان‌مثال  P2 امکان مشاهده از فاصله  6-4 متر را فراهم می کند. اما P10 برای ارائه جزئیات بهینه نیاز به فاصله  30-20متر دارد.

       

      عوامل مؤثر بر کیفیت نمایشگر

      1. رزولوشن 
      2. دات پیچ یا پیکسل پیچ
      3. زاویه دید
      4. تراکم پیکسلی
      5. مکان نصب نمایشگر

      برای مشاهده قیمت تلویزیون شهری وارد لینک زیر شوید :

      قیمت تلویزیون شهری


      چگونه بهترین دات پیچ را انتخاب کنیم؟

      • __ در انتخاب دات پیچ مناسب مهم‌ترین نکته، فاصلهٔ بیننده تا نمایشگر است. هرچه فاصله دید بیشتر باشد، باید دات پیچ بزرگ‌تر انتخاب شود.

      • __ باتوجه‌به مکان نصب تلویزیون LED برای انتخاب بهترین دات پیچ در فضای باز معمولاً به علت فاصله بیشتر بیننده تا نمایشگر بهتر است از دات پیچ‌های بزرگ‌تر و در فضای داخلی باتوجه‌به نور محیط و زاویه دید بینندگان دات پیچ کوچک‌تر را باید انتخاب کرد.

      • __ معمولاً برای نمایشگری که با مخاطب فاصله کمتری دارد باید از دات پیچ‌های پایین‌تری استفاده کرد و هرچه فاصلهٔ نمایشگر نسبت به مخاطب بیشتر باشد متناسب با ابعاد می‌توان از دات پیچ بالاتری استفاده کرد.

      • __در نمایشگرهایی که از فاصله دور دیده شوند، می‌توان بجای استفاده از دات پیچ‌های پایین‌تر ابعاد نمایشگر را بزرگ‌تر کرد با این کار کیفیت نمایش تصویر بالاتر می‌رود.

      برای انتخاب درست دات پیچ نمایشگر، بهتر است با یک شرکت معتبر در زمینه لوازم LED مشورت بگیرید تا باتوجه‌به مکان نصب و زاویه دید نمایشگر بهترین انتخاب را به شما بدهند.
       


      تیم تخصصی دیاکو باتجربه در زمینه نصب تلویزیون‌های ال‌ای‌دی در فضای داخل و خارج با اطلاعات کامل از زاویه دید و نور محیط شما را در انتخاب بهترین دات پیچ و تصویر فوق شفاف بر روی نمایشگر راهنمایی می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید. 


      سؤالات متداول


      1. نام دیگر دات پیچ چیست؟

      به دات پیچ‌ها، گام پیکسل و پیکسل پیچ نیز می‌گویند.


      2. واحد اندازه‌گیری دات پیچ چیست؟

      دات پیچ (P) را معمولاً با میلی‌متر اندازه‌گیری می‌کنند.


      3. دات پیچ چیست؟

      به فاصلهٔ مرکز یک پیکسل تا پیکسل بعدی را دات پیچ می‌گویند.


      4. فاصله دید ایده‌آل بیننده تا نمایشگر باید چقدر باشد تا تصویر را باکیفیت بالا مشاهده کند؟

      بهتراست فاصله مشاهده 2 تا  3 متر نسبت به دات پیچ نمایشگر باشد تا دید بهینه اتفاق بیفتد. 
      به‌عنوان‌مثال در تلویزیون شهری P2 فاصله بیننده باید 4 تا 6 متر باشد.


      5. برای داشتن یک نمایشگر با وضوح تصویر بالا دات پیچ باید چگونه باشد؟

      به‌طورکلی هرچه فاصلهٔ پیکسل‌ها به هم نزدیک‌تر باشد؛ یعنی دات پیچ کوچک‌تر باشد تعداد پیکسل‌های نمایشگر بیشتر شده و تصویر رزولوشن بالاتری دارد .


      6. رابطه بین رزولوشن و دات پیچ چگونه است؟

      در یک قاعده کلی هرچه تعداد پیکسل‌های یک نمایشگر بیشتر و دات پیچ آن‌ها پایین‌تر باشد کیفیت و وضوح تصویر بالاتر می‌رود.

       

      مدیر ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

      نظرات

      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟