راهنمای خرید پروژکتور

    زمان خواندن مقاله : 7 دقیقه

     

    ویدئو پروژکتورها سال هاست که به عنوان یکی از ابزار های ارائه و پخش محتوا در محیط های تجاری و خانگی استفاده می‌شوند و در سال های اخیر استفاده از ویدیو پروژکتور در خانه ها به عنوان سینمای خانگی مرسوم شده است . ویدیو پروژکتور را نمی‌توان بهترین گزینه، اما مقرون به‌صرفه و دردسترس ترین گزینه برای این کار دانست. اگر قصد خرید ویدئو پروژکتور را دارید در این مقاله سعی می‌کنیم به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.
    قبل از خرید ویدیو پروژکتور لازم است با اصطلاحاتی آشنا شوید تا بتوانید بهترین ویدئو پروژکتور را با توجه به نیاز و بودجه تون تهیه کنید و در مقایسه ویدئو پروژکتور ها و برند های مختلف با عوامل مهم و تاثیرگذار آشنا باشید.

     

    6 عاملی که هنگام خرید ویدیو پروژکتور باید در نظر داشته باشید:

    • طول عمر

    • خروجی نور و روشنایی

    • ورودی ها

    • نسبت کنتراست

    • تراکم پیکسل و وضوح تصویر

    • هزینه
       

    اگر قصد راه اندازی اتاق سینما را در منزل خود دارید این مقاله را از دست ندهید : سینمای خانگی خصوصی

     

    خروجی نور و روشنایی

    واحد اندازه‌گیری روشنایی بر حسب لومن محاسبه می شود و تعیین می کند که پروژکتور چقدر می تواند تصاویر واضح را در شرایط نوری مختلف نمایش دهد. هنگام ارزیابی روشنایی به موارد زیر توجه کنید:

    محیط های کم نور: برای اتاق های تاریک یا روشنایی کنترل شده، 800 تا 1000 لومن ممکن است کافی باشد. منظور از روشنایی کنترل شده این است که دسترسی برای خاموش کردن لامپ ها و یا تنظیم نور پنجره ها را داشته باشید.
    نور متوسط: در فضاهایی با نور محیطی متوسط و قابل کنترل ، پروژکتور هایی با روشنایی 1500 تا 3000 لومن بهترین گزینه است.
    نور زیاد: جهت استفاده از ویدیو پروژکتور در فضا هایی که نور قابل توجهی دارند و کنترل روشنایی محیط سخت است (فضای بیرونی) به پروژکتورهایی با روشنایی 3500 لومن یا بیشتر نیاز دارید.
    جهت نمایش محتوای زنده و قابل مشاهده، حتما قبل از خرید شرایط محیطی ای که قرار است از ویدیو پروژکتور در آن استفاده کنید را مورد بررسی قرار دهید.

     

    لومن و ANSI لومن چیست ؟

     

    • لومن 

    لومن یک واحد اندازه گیری است که برای تعیین کمیت مقدار نور مرئی ساطع شده از منبع نور استفاده می شود. به عبارتی دیگر، لومن میزان روشنایی نور را اندازه گیری می کنند. هر چه لومن بیشتر باشد، منبع نور روشن تر است. برای مثال نور خورشید بصورت تقریبی 100.000 لومن است. از لومن در اندازه گیری روشنایی دستگاه های مختلف نورپردازی مانند لامپ ها، ماژول های LED، پروژکتورها و غیره استفاده می شوند.

    • ANSI Lumens 

    ANSI (موسسه ملی استاندارد امریکا) یک اندازه گیری استاندارد برای روشنایی یک پروژکتور تعیین می‌کند که ANSI Lumens نامیده می شود و اندازه گیری ثابت و قابل اعتمادی را برای پروژکتورها تعیین می کند. این استاندارد عواملی مانند دقت رنگ پروژکتور، روشنایی سفید و یکنواختی را در نظر می گیرد. از ANSI Lumens عمدتاً در زمینه پروژکتورها استفاده می شود، در حالی که لومن می تواند به روشنایی منابع مختلف نور اشاره کند که ممکن است برای مقایسه عملکرد پروژکتور مناسب نباشد.

     


    تراکم پیکسل و وضوح تصویر

    رزولوشن به تعداد پیکسل هایی که تصاویر نمایش داده شده را تشکیل می‌دهد می‌گویند و رزولوشن بالاتر منجر به نمایش تصاویر واضح تر و دقیق تر می‌شود. رزولوشن های رایج در ویدیو پروژکتور به شرح زیر است:

    • HD (720P)

     این کیفیت تصویر برای کار های معمولی و استفاده های خانگی مناسب است.  

     

    • Full HD (1080P) 

    این کیفیت تصویر مناسب برای پخش محتوای با کیفیت بالاتر و مناسب برای استفاده در ادارات، دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی می باشد.

     

    • 4K Ultra HD

    این کیفیت تصویر بالاترین سطح از جزئیات را ارائه می‌دهد و برای اتاق های کنفرانس، سینمای خانگی و مکان هایی که نیاز به پخش محتوا با بالاترین کیفیت ممکن است کاربرد دارد. پس قبل از خرید باید کیفیت تصویری را انتخاب کنید که با توجه به نیاز و بودجه شما مناسب باشد و این نکته را در نظر داشته باشید که رزولوشن های بالاتر معمولا قیمت بالاتری دارند.

     

    معرفی بزرگترین تلویزیون های موجود در بازار ایران : بزرگترین تلویزیون ایران


    نسبت کنتراست

    نسبت کنتراست به تفاوت بین تاریک ترین و روشن ترین قسمت های یک تصویر اشاره دارد. نسبت کنتراست بالاتر منجر به تصاویری زنده تر و واقعی تر می شود. اگر قیمت ویدئو پروژکتور برایتان مهم نیست سعی کنید  پروژکتورهایی با نسبت کنتراست بالا را انتخاب کنید تا بتوانید به تصاویری زنده تر و واقعی تر دسترسی داشته باشید.


    نسبت تصویر

    نسبت ابعاد شکل تصویر نمایش داده شده را تعیین می کند. نسبت‌های متداول ترین نسبت تصاویر 4:3 (استاندارد)، 16:9 (صفحه عریض) است. قبل از خرید ویدیو پروژکتور نسبت تصویری را انتخاب کنید که با محتوایی که قصد پخش و  تماشای آن را دارید و همچنین فضای پرده ویدئو پروژکتور یا دیواری که قصد نمایش تصاویر بر روی آن را دارید مناسب باشد.

     

    فاصله پروژکتور تا صفحه نمایش (فاصله پرتاب)

    فاصله پرتاب فاصله بین پروژکتور و صفحه نمایش است که بر اندازه تصویر نمایش داده شده تأثیر می گذارد. پروژکتورهایی با فاصله پرتاب کوتاه تر برای اتاق های کوچکتر مناسب هستند، در حالی که پروژکتورهایی با فاصله پرتاب بلندتر برای فضاهای بزرگتر مناسب هستند.

     

    پیشنهاد نویسنده : نمایشگر LED سینما جایگزین پروژکتور در سینماها

    اتصالات و پورت ها  ویدیو پراژکتور

    پروژکتورها پورت های مختلفی را برای اتصال دستگاه های متفاوت به ویدیو پروژکتور را در دسترس شما قرار می دهند که رایج ترین پورت ها را که نیاز هر ویدیو پروژکتور است را برای شما آورده‌ایم:
    ورودی HDMI : برای اتصال لپ تاپ ها، کنسول های بازی و دستگاه های دیگر ضروری است. که تقریبا تمامی ویدئو پروژکتور ها از HDMI ساپورت می‌کنند.
    ورودی VGA : برای اتصال دستگاه ها یا رایانه های قدیمی مناسب است و با وجود ورودی VGA در اتصال دستگاه های قدیمی به مشکل بر نمی خورید و نیازی به استفاده از کابل های تبدیل نیست.
    ورودی USB : برای پخش مستقیم رسانه و محتوا از درایو های USB ممکن است کاربرد داشته باشد.
    اتصال بی سیم:  پخش و نمایش یکپارچه صفحه نمایش و قابلیت ارائه از دستگاه های تلفن همراه را برای شما امکان پذیر می کند.


    طول عمر ویدئو پروژکتور

    بطور معمول طول عمر ویدیو پروژکتور را طول عمر لامپ های آن تعیین می‌کند که البته جای هیچ نگرانی نیست این لامپ ها قابلیت تعویض دارند اما این دلیل نمی شود که طول عمر لامپ ویدیو پروژکتور در انتخاب ما بی تاثیر باشد، طول عمر بیشتر لامپ به معنای تعویض کمتر و هزینه های نگهداری کمتر است. پس حتما قبل از خرید ویدیو پروژکتور طول عمر لامپ آن را بررسی کنید.


    ابعاد و وزن ویدیو پروژکتور

    اگر نیاز به جابه‌جایی مداوم ویدیو پروژکتور را دارید اندازه و وزن پروژکتور را در نظر بگیرید. برخی از پروژکتورها برای استفاده و نصب در سقف طراحی شده اند، برخی مدل ها برای استفاده روی میز مناسب هستند و تحت عنوان پروژکتور رومیزی در بازار عرضه می شوند.

    آیا پخش صوت از ویدیو پروژکتور مناسب است؟

    اگر قصد پخش تصویر و صوت از ویدیو پروژکتور را دارید حتما توان بلندگوهای داخلی پروژکتور را بررسی کنید. البته توجه داشته باشید نباید انتظار زیادی از بلندگو های ویدیو پروژکتور داشت و فقط در مواقع ضروری و یا در محیط های کوچک می‌توان روی آن ها حساب باز کرد و اگر به پخش صدای با کیفیت و بلند احتیاج دارید باید سراغ بلندگوهای خارجی و سیستم های صوتی پیشرفته تر بروید.

     

    هزینه ویدئو پروژکتور

    گزینه هایی که در بالا گفته شد نکاتی است که قبل از خرید ویدیو پروژکتور باید مدنظر قرار دهید پس سعی کنید اولویت ها و نیاز های خود را در ابتدا مشخص کنید و سپس به مقایسه و انتخاب بین گزینه های در دسترس با بودجه خود بهترین انتخاب را انجام دهید.

     

    معرفی پروژکتور تا سقف 10 میلیون : پروژکتور ارزان خانگی

     

    برندهای معروف ویدئو پروژکتور در ایران

    از بهترین برند های جهانی ویدیو پروژکتور که محصولاتشان در بازار ایران هم موجود می باشند می توان به 
     

    • ویدئو پروژکتور بنکیو

    • ویدئو پروژکتور شیائومی

    • ویدئو پروژکتور اپسون

    • ویدئو پروژکتور Nec

    • ویدئو پروژکتور پاناسونیک

       

    بهترین روش پخش ویدیو پروژکتور در ابعاد بزرگ

    همانطور که می‌دانید استفاده از ویدیو پروژکتور ها دارای معایب زیادی هستند و یکی از بهترین گزینه ها برای نمایش فیلم و تصاویر در ابعاد بزرگ تر ویدیو وال ها هستند. ویدئو وال از کنار هم قرار گرفتن چندین پنل از نمایشگر های LED در کنار یکدیگر تشکیل می ‌شود که می توانند محتوا را به صورت یکپارچه و کامل به شما نمایش دهند. از ویدئو وال ها در اتاق های کنفرانس، سینمای های خانگی و غیره استفاده می‌شود.

     

    ویدئو وال چیست ؟


    مزایا ویدیو وال نسبت به ویدیو پروژکتور

    • ابعاد نامحدود

    • روشنایی بالا در محیط‌ های مختلف در هر ساعت از روز

    • کیفیت تصاویر بالا

    • طول عمر بالا

    • زیبایی و خاص بودن

    • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
       

    تفاوت ویدئو وال و ویدیو پروژکتور

     

    مدیر ۱۴۰۳/۰۲/۲۷

    نظرات

    چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
    ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
    چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
    ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

    پیام خود را بگذارید

    گفتگوی آنلاین
    شروع گفتگو
    خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟