راهنمای کامل نسبت ابعاد ویدئو

       

      زمان خواندن مقاله:7 دقیقه

       

       

      وقتی به ایجاد و اشتراک گذاری ویدئوها میپردازید ، چند مورد وجود دارد که عموما باید در نظر بگیرید. شما می خواهید مخاطبانتان بتوانند از دیدن آنچه برای آنها دارید لذت ببرند و این به معنای به اشتراک گذاری محتوای خود در فرمت و قالبی است که آنها  با آن راحت باشد.
      به این دلیل، نسبت عمق به عرض(ابعاد) در اینجا نقش بسیار کلیدی ایفا می کند. نسبت عمق به عرض مقیاس مناسبی را که محتوای شما در آن قرار می‌گیرد تعیین می‌کند و شما بدون داشتن مقیاس مناسب نمی‌توانید  موفقیتی بدست بیاورید.

      این مقاله بررسی می کند که عملکرد این نسبت ها چگونه است


      نسبت ابعاد ویدئو برای ویدئو چیست؟

       


      یکی از مهم ترین چیزهای جالب و بزرگ در مورد نسبت ابعاد این است که آنها بسیار متنوع هستند. شما گزینه های مختلفی برای انتخاب دارید و درک عدد مناسب به شما کمک می کند تا فرمت مناسبی را برای اشتراک گذاری محتوای خود پیدا کنید.
      اگر به دنبال ایجاد یک ویدیو هستید، موارد زیر را برای نسبت‌های ابعاد اصلی ممکن است در نظر داشته باشید


      16:9 یا 1.78:1


      به راحتی مورد توجه ترین نسبت تصویر در حال حاضر نسبت 16:9 است.
      این نسبت در دهه 1990 محبوبیت خاصی پیدا کرد و تا به الان به عنوان نسبت استاندارد باقی مانده است. در اینجا، نسبت ابعادی دارید که در همه چیز محبوب است - تلویزیون، کامپیوتر، خدمات پخش جریانی، حتی نمایشگر led و موارد دیگر. محتوا را در یک موقعیت مستطیل شکل ارائه می دهد و با توجه به اینکه این نسبت اکنون به استاندارد تبدیل شده است، به راحتی می توان فهمید که چرا نسبت ابعاد 9 به 16 نیز مشهور شده است.


      4:3  یا 1.33:1


      قبل از اینکه نسبت ابعاد 16:9 مهم شود، نسبت تصویر 4:3 حاکم بود. قبل از اینکه همه به اشتراک گذاری محتوای صفحه پهن بروند این به عنوان استاندارد مطرح بود و اکثر تلویزیون های قدیمی براساس آن ساخته شده بودند.
      اگر منصفانه قضاوت کنیم، نسبت ابعاد 4:3 هنوز هم بسیار محبوب است. مواردی وجود دارد که گزینه ترجیحی است، بنابراین بیشتر اوقات، سازندگان ویدیو علاقمند هستند بین آن و نسبت 16:9 یکی را انتخاب کنند.


      21:9 یا 2.33:1


      اگر به دنبال ایجاد چیز گسترده‌تری هستید و احساس می‌کنید که نسبت تصویر 16:9 آن را کاهش نمی‌دهد، نسبت تصویر 21:9 باید مد نظر شما قرار بگیرد.
      برخی آن را «حوزه سینما» می نامند، در حالی که برخی دیگر آن را «نمای فوق عریض» می نامند. در اینجا، شما یک نسبت ابعاد دارید که بهترین عملکرد را برای محتوای سینمایی و شرایطی که نیاز به یک دیدگاه وسیع واقعی دارید، دارد به‌علاوه، برخی از سینماهای خانگی گران‌قیمت و تنظیمات مانیتور نیز از آن استفاده می‌کنند.

       


      1.85:1


      این یکی دیگر از نسبت های اصلی برای محتوای سینمایی است. برای نمایشگرهای عریض نیز به خوبی کار می‌کند، و در حالی که هیچ تعیین دو عددی خاصی برای آن وجود ندارد، انتظار می‌رود که بین 2.39:1 و 16:9 باشد.


      2.39:1


      نسبت تصویر 2.39:1 را بیشتر در فیلم‌های آنامورفیک و عریض میبینید.. از جعبه سازی نامه برای ایجاد یک ظاهر سینمایی استفاده می کند، با نوارهای سیاه در قسمت های بالا و پایین قاب قرار می گیرد تا به فرمت های صفحه نمایش استاندارد اضافه شود.


      9:16


      این نسبت ابعاد کلاسیک 16:9 را می گیرد و به نوعی آن را تغییر می دهد. در حالی که قبلی بر محتوای منظره متمرکز است، این بیشتر عمودی است.
      امروزه نسبت تصویر 9:16 را در ویدیوهای موبایل میبینیم. پلتفرم هایی مانند Tik Tok، Snapchat و Instagram – به ویژه، بخش Stories – از آن برای به اشتراک گذاری محتوای کوتاه استفاده می کنند.


      1:1


      این نسبت ابعاد بیشترین شباهت را با یک مربع دارد. به جای استفاده برای فیلم‌ها، معمولاً برای بهترین عملکرد در به اشتراک‌گذاری محتوای موبایلی و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود، جایی که محتوا برای توزیع موبایلی ساخته شده است. 


      4:5


      این نسبت بر جهت گیری های عمودی متمرکز است. مخصوصا در پلتفرم های رسانه های اجتماعی برجسته است، جایی که محتوا باید بر اساس مربع باشد زیرا در تلفن ها نمایش داده می شود.


      وضوح تصویر یا رزولوشن که باید به صورت آنلاین استفاده کنید

       


      این روزها، همه در حال توسعه محتوای ویدیویی برای اینترنت هستند. چندین سال است که محتوای قابل توجهی وجود دارد و ما آن را به صورت زنده می بینیم. و به آسانی می‌توانید دوربین را بگیرید و چیزی بسازید، همه تقریباً این کار را انجام می‌دهند.

       

      رزولوشن چیست ؟ ( بیشتر بخوانید)


      اما، اگر تصمیم به پیروی از این راه دارید، با کدام یک از وضوح ها باید کار کنید؟

      در اینجا گزینه های اصلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:


      720p (1280×720)


      برای محتوای با کیفیت بالا، این موارد استاندارد است و  بیشتر برای پخش محتوا در سرویس‌هایی مانند Vimeo و YouTube به کار می رود و به دلیل توانایی فوق العاده ای که دارد در ایجاد تعادل مناسب بین کیفیت و اندازه، محبوب است.


      1080p (1920×1080)


      بعضی آن را فول اچ دی می نامند. اما، با 1080p، وضوح بالاتری نسبت به فرمت 720 دریافت می کنید. مانند نسبت تصویر 9×16، این رزولوشن چندکاره است و جزئیات و وضوح چشمگیرش لذت میبرید.


      2K (1080×2048)


      برای چند پلتفرم آنلاین و محتوای دوربین دیجیتال، رزولوشن ویدیوی 2K کاملاً ثابت است. ممکن است به اندازه دو مورد قبلی که بیان شد معمول نباشد، اما وضوح بالاتری دارد و برای محتوای عمومی آنلاین ایده آل است.

       


      1440p (2560×1440)


      این یکی چیزها را کمی بالاتر از ویدیوی 2K می برد. این رزولوشن در میان سازندگان محتوای آنلاین برجسته‌تر می‌شود - به‌ویژه آنهایی که روی پلتفرم‌هایی کار می‌کنند که وضوح‌های بالاتر پشتیبانی می‌شوند.


      4K (3840×2160)


      همه ویدیوهای 4K را می شناسند. مانند نسبت 16 به 9، استانداردی برای اشتراک گذاری ویدیو نیز می شود. با گسترش خدماتی مانند یوتیوب، این وضوح افزایش یافته است. سطح جزئیات بهینه و همچنین سازگاری مناسب برای صفحه نمایش های بزرگتر را دریافت می کنید.

       


      8K (7680×4320)


      برای بالاترین سطح توجه به جزئیات، بیشتر از 8K نگاه نکنید. در حال حاضر این گزینه برای اکثر مردم است، اما پذیرش نیز آنقدر بالا نبوده است زیرا برای کارکردن به داده ها و پهنای باند زیادی نیاز دارد. با این وجود، برای تولید ویدیوی حرفه ای، این وضوح بسیار مورد توجه است.


      نسبت ابعاد در مقابل رزولوشن: توضیح تفاوت ها

       


      یکی از اشتباهات مهمی که مردم در مورد ویدیوها انجام می دهند این است که فکر می کنند نسبت ابعاد و رزولوشن ویدیو یکسان است.
      انصافا این دو مورد را به راحتی می توان با هم ترکیب کنیم و اشتباه بگیریم. اما، آنها به طور کلی به معنای چیزهای کاملاً متفاوت هستند.
      با نسبت تصویر، شما در مورد ارتباط نسبت بین ارتفاع محتوای خود و عرض فریم ویدیو صحبت می کنید. این به طور مستقیم شکل قاب شما را مشخص می کند و نشان می دهد که محتوای شما در هنگام نمایش به بینندگان چقدر پهن یا بلند خواهد بود.
      به طور کامل با وضوح متفاوت است و تعداد پیکسل های موجود در صفحه نمایش شما را تعیین می کند. پیکسل ها نقاط رنگی مجزا هستند و وقتی درست اضافه شوند،حس افزایش وضوح را بالا میبرند. برخلاف نسبت‌های تصویر، وضوح بر حسب ضرب و تقسیم تعریف می‌شود. شما گزینه‌هایی مانند 1920×1080 دارید و اهمیت وضوح در این است که به نمایشگر کیفیت محتوای شما را نشان می‌دهد.
      یک تفاوت اصلی بین این دو این است که نسبت تصویر مستقل از ابعاد واقعی نمایشگر شماست. در عوض، اطلاعاتی در مربوط نسبت های نسبی را به اشتراک می گذارد. آن را با وضوح مقایسه کنید که به تعداد پیکسل های موجود در خود نمایشگر وابسته است.

       

      رفرش ریت در تصویر چیست ؟ ( بیشتر بدانید )


      نحوه انتخاب نسبت تصویر مناسب

      همانطور که قبلاً گفتیم، برای شما مهم است که هنگام ایجاد محتوا به نسبت ابعادی که با آن کار می کنید توجه کنید. اما، با نسبت های بسیار زیادی که در دسترس است، چگونه متوجه میشوید کدام نسبت را انتخاب کنید؟
      در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در تصمیم گیری صحیح کمک کند:


      با درک پلتفرم خود شروع کنید

      قبل از هر چیزی، باید با پلتفرمی که با آن کار می کنید آشنا باشید. به عنوان مثال : در حالی که یوتیوب و اکثر پلتفرم‌های دیگر تمایل دارند از ویدیوهای عریض با نسبت 16:9 پشتیبانی کنند، نسبت 4:3 بیشتر با Tik Tok و سایر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی همخوانی دارد.


      مخاطب شما چه کسانی هستند؟

      در پایان روز، شما همچنین می خواهید مطمئن شوید که ویدیوی شما در فرمتی است که مخاطبان شما از آن لذت ببرند. بنابراین، به عادت های تماشایی آنها فکر کنید. آنها احتمالا بر روی چه دستگاه هایی تماشا می کنند؟ آیا آنها با نسبت تصویر انتخابی شما آشنا هستند؟


      از چه نوع محتوایی عکس می گیرید؟

      شما همچنین باید ماهیت محتوای خود را در نظر بگیرید زیرا می تواند در مورد نسبت ابعادی که با آن کار می کنید موثر باشد. برای مثال، نسبت‌های وسیع‌تر حتی نسبت‌های بزرگ‌تر از نسبت تصویر 9:16 یا نسبت تصویر 16:9 می‌توانند برای فیلم‌های سینمایی به کار روند، زیرا نمای جذابی را ایجاد می کنند اما، ممکن است برای مشاهده موبایل مناسب نباشند.

       

      بگذارید خلاقیت شما تصمیم بگیرد

      محتوای شما یک ورودی خلاقانه است و به عنوان یک خالق، داستانی دارید که در تلاشید با محتوای خود بگوییدکه نسبت ابعاد شما با این موضوع تطابق دارد و باید بتوانید آن را در کار خود ادغام کنید.
      اگر می‌خواهید خروجی داستانی یا هنری خاص داشته باشید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که از نسبت‌های معمولی خارج شوید و چیزهای غیر معمول را بررسی کنید.

       


      شما ممکن است محدودیت های همکاری داشته باشید

      اگر محتوای خود را از طریق پلتفرم‌های مختلف خش می‌کنید یا با سازندگان دیگر همکاری می‌کنید، شاید ارزش آن را  داشته باشد که گزینه‌های مورد نظرآنها را بررسی کنید تا ببینید چه نسبت‌هایی برای آنها بهتر کار  می‌کند.


      با گزینه های خود آزمایش کنید

      مثل همیشه، از آزمایش گزینه‌های مختلف نترسید تا ببینید کدام برای شما بهتر است. گاهی اوقات، شاید متوجه شوید که نسبت های غیر استاندارد ممکن است همان چیزی باشد که برای انجام این کار به آن نیاز دارید.


      نتیجه گیری

      نسبت ابعاد تصویر بخش بسیار مهمی در تولید محتوای ویدیویی است. این ابعاد خیلی چیزها را تعیین می کنند و این قدرت را دارند که آنچه را که شما نمایش می دهید شکل دهند.


      اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید یا نیاز به مشاوره دارید، با ما در دیاکو ال ای دی تماس بگیرید.

       

      مدیر ۱۴۰۲/۱۲/۰۹

      نظرات

       saman saman ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      بسیار مقاله کاربردی در رابطه با ابعاد تصاویر و ویدیو ها بود، خیلی واضح و شفاف توضیح داده شده. ممنون پاسخ
       دیاکو دیاکو ۱۴۰۲/۱۲/۱۶

      سلام دوست عزیز

      از اینکه حس خوبتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، بسیار خرسندیم.


      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟