بیلبورد سه بعدی چیست و چه جایگاهی در ایران دارد؟

      زمان خواندن: 9 دقیقه | نوشته شده توسط انسان های با تجربه

      ورود بیلبورد سه بعدی به ایران 

       

       


      پس از موفقیت نمایشگر های سه بعدی در عرصه جهانی و استفاده موفقیت آمیز برند های بزرگی همچون نایکی ، متا و کوکاکولا و.. وقتش رسیده این نمایشگر‌ها بصورت جدی‌تر وارد صنعت تبلیغات ایران شوند. 
      پس از پروژه تقریبا نا موفق Sony و LG در زمینه تولید تلویزیون سه بعدی با عینک، تکنولوژی به سمت استفاده از فناوری سه بعدی بدون استفاده از عینک روی آورد اما این سوال پیش میاد که تولید کنندگان نمایشگر های LED چگونه جلوه های سه بعدی رو در ابعاد بزرگ به نمایش در می‌آورند؟ هزینه تولید یک بیلبورد سه بعدی چقدر است ؟ در این مقاله قصد داریم به همه این سوال ها بصورت کامل جواب بدیم.

       

      چرا نمایشگر سه بعدی ؟

      بازار تبلیغات محیطی در ایران چند سالی است تکنولوژی جدید و منحصربفردی را به مخاطبان معرفی نکرده  و دیگه استفاده از روش های قدیمی تاثیر فوری و طولانی مدت رو در ذهن مخاطب از دست داده است . تلویزیون شهری سه بعدی تجربه جدیدی از جلوه های بصری را برای بینندگان به ارمغان می آورد که تاثیرگذارتر و جذابتر از تصاویر ثابت است. 
      با همه این توضیحات اول از همه باید بدانیم تبلیغات چیه و هدف ما از انجام تبلیغات چیست ؟
      تبلیغات به روش ها و تکنیک هایی گفته میشود که بکار گرفته میشه تا یک محصول یا برند مورد توجه قرار بگیرد. هدف تبلیغات این است که محصول یا خدمات را در کانون توجه مخاطب قرار دهد.  


      انواع روش های تبلیغاتی 

       


      با پیشرفت تکنولوژی روش های تبلیغاتی هم دچار تغییر شده شاید دیگه کسی تمایلی به تبلیغ توی روزنامه نداشته باشه در حال حاضر بیشترین بودجه تبلیغات در زمینه تبلیغات آنلاین ، تلویزیونی ، محیطی ، چاپی و سوشال مدیا هزینه میشه. ممکنه در زمان های مختلف اهداف شرکت ها از کمپین های تبلیغاتی متفاوت باشه اما در نهایت هدف کلی همه آن‌ها فروش است. پس نمیشه هیچ یک از این ها رو نادیده گرفت چون هر کدام از آن ها دارای مزیتی نسبت به یکدیگر هستند و یا علاقه مندان خودشون رو دارند و بعضا در کمپین ها از ترکیب این روش ها در کنار هم استفاده میشود.

       


      مردم در طول روز در معرض تبلیغات زیادی قرار دارند چه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و تلویزیون و یا فضای شهری اما کدام یک بیشترین تاثیر گذاری رو در ذهن مخاطب دارد ؟
      طی بررسی هایی که در آمریکا صورت گرفته 82% مردم می توانند تبلیغاتی که در یک ماه پیش در فضای شهری دیده اند را به خاطر بیاورند و تبلیغات تلویزیونی و شهری یادآوری بالاتری در ذهن مخاطب نسبت به سایر روش های تبلیغاتی داشتند.


      نمایشگر سه بعدی چیست؟

      تابلو تبلیغاتی سه بعدی در واقع ترکیبی از فناوری نمایش دیجیتال سه بعدی و صفحه نمایش LED برای نمایش تصاویر تری دی است. تابلو ال ای دی سه بعدی عمق متفاوتی از تصاویر را نشان می دهد به طوری که خطای دید چشم انسان، این باور را ایجاد می کند که تصویر دو بعدی نمایش داده شده را به عنوان یک تصویر 3 بعدی تصور کند.


      مزایای بیلبورد سه بعدی نسبت به رقبا

      دلیل استقبال برندهای بزرگ از نمایشگرهای سه بعدی، برقراری تعامل کاربران با این نمایشگرها بود . نمایشگرهای سه بعدی به دلیل مساحت بزرگتر و تراکم پیکسلی بیشتر، محتوا را واقعی تر و جذاب تر، نسبت به نمایشگر دو بعدی ارائه می کنند. بنابراین، تبلیغات برند و محصولات شما بیشتر به دل کاربر خواهد نشست که باعث میشه مشتریان زمان بیشتری را برای دیدن  برند و محصولات شما صرف کنند، عکس و فیلم گرفته و یا حتی در صفحات مجازی خودشون به اشتراک بگذارند. که همین امر میتونه کمک بسیار زیادی به شرکت های نوپا در  زمینه برندینگ کنه مخصوصا در  ایران که جای خالی نمونه های موفق در عرصه نمایشگرهای سه بعدی خالیه و شما می توانید جز اولین نفرات در این حوزه باشید.

       


      چابکی بیلبورد سه بعدی

      با توجه به اینکه تغییر محتوای تلویزیون شهری سه بعدی سریع تر از سایر روش های تبلیغات محیطی مانند بنر و بیلبورد اتفاق می افتد و یکی از مزیت های آن بشمار می رود. زمان ترند شدن موضوعی خاص در شبکه های اجتماعی و یا جامعه می توان سریع تر به این موضوعات واکنش نشان داد. و از موضوعات روز به نفع خود استفاده کرد و با توجه به این که مخاطب با آن موضوع خاص درگیر است و آن موضوع  در ذهن مخاطب قرار دارد با مواجه با آن در زندگی واقعی ارتباط بهتری با آن برقرار می کند.


      تعیین زمان بندی

      با توجه به اینکه محتوای نمایشگر های سه بعدی را می توان بارها در طول روز تغییر داد برای مثال در اجرای کمپین های تبلیغاتی یک رستوران یا اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا شما می توانید مخاطبان را در صبح دعوت به صبحانه کنید و یا یک پیشنهاد خوشمزه در شب ارائه کنید و این میتونه در ذهن مخاطب اثرگذار تر بشه و یا فروش بیشتری رو برای شما رقم بزنه. 


      تاثیرات تابلو ال ای دی سه بعدی سه بعدی از دیدگاه مخاطب

      برای بررسی میزان تاثیر نمایشگر های سه بعدی بر روی مخاطب به سراغ عده ای از افراد رفتیم که تاکنون هیچ آشنایی با نمایشگر های سه بعدی نداشتند و به نتایج جالبی رسیدیم.


      83 درصد افراد نسبت به خلاقیت و جذابیت بکار رفته در نمایشگر های سه بعدی نظر مثبتی داشتند.


      بازخورد ویدیوی سه بعدی در فضای مجازی

      اخیرا ویدیو هایی از نمایشگرهای سه بعدی و این سبک از نمایشگرها در صفحات ایرانی توجه مخاطبان را به خودش جلب کرده و بازخورد های خوبی گرفته است اما اکثر اون ها در محیط نرم افزاری طراحی شده و بصورت واقعی اجرا نشده است. به نظر شما اگه بصورت واقعی در سطح ایران به اجرا در بیان چقدر میتونه مخاطب رو درگیر خودش کند.
      زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای نمایشگر سه بعدی
      در مقایسه با صفحه نمایش های قدیمی ، نمایشگرهای سه بعدی نیازمند نرم افزار و سخت افزار قدرتمند تری برای ارائه بهترین جلوه نمایش سه بعدی به مخاطب است. صفحه نمایش های تخت، قابل استفاده برای نمایش تصاویر سه بعدی نیستند و برای نمایش آن نیاز به یک نمایشگر با زاویه 90 درجه است.

       

       

      زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای نمایشگر سه بعدی

      در مقایسه با صفحه نمایش های قدیمی ، نمایشگرهای سه بعدی نیازمند نرم افزار و سخت افزار قدرتمند تری برای ارائه بهترین جلوه نمایش سه بعدی به مخاطب است. صفحه نمایش های تخت، قابل استفاده برای نمایش تصاویر سه بعدی نیستند و برای نمایش آن نیاز به یک نمایشگر با زاویه 90 درجه است.

       


       

       

      مکان اجرای بیلبورد سه بعدی

      اگر شرکت شما، ساختمان مرکزی در مراکز پر تردد شهر دارد و یا اگر کسب و کار شما داری نمایندگی ها و شعب مختلف در سراسر ایران است بهترین انتخاب نصب تلویزیون سه بعدی شخصی برای پخش اختصاصی محتوا شما است با این روش برای ساخت محتوای سه بعدی یک بار هزینه میکنید و در تمامی شعبات اقدام به پخش می کنید. که برای مثال میشه به افق کوروش و یا شهر فرش اشاره کرد.
      ولی اگر کسب و کار نوپایی هستید و یا دارای ساختمان مناسب برای ارائه چنین سبکی نیستید می توانید تبلیغات خود را واگذار کنید که لازمه اش وجود شرکت هایی است که ساختمان های مناسب در سطح شهر را انتخاب کرده و با سرمایه گذاری در عرصه بیلورد 3 بعدی اقدام به پخش محتوای شما کنند. 
      اخیرا میدان تایمزنیویورک از بزرگترین نمایشگر جهان رونمایی کرد که 100 متر طول و 8 طبقه ارتفاع دارد که چشم های زیادی رو به خودش خیره میکند و بصورت هفتگی دو میلیون کاربر از آن بازدید میکنند.

       



      پروژه های اجرا شده بیلبورد سه بعدی در ایران

      بیلبورد سه بعدی دیاکو در نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی در سال 1402 در معرض دید عموم قرار گرفت. در این نمایشگر که ویژه محیط های داخلی بود سعی شد حداکثر قابلیت دید را از زوایای مختلف داشته باشد. ابعاد این تلویزیون 3 بعدی 40 متر مربع بود که بصورت 4.5 متر در عرض و 9 متر طول اجرا شد. 

       



      هزینه ساخت نمایشگر سه بعدی

      وقتی اسم تلویزیون یا نمایشگر میاد اولین فاکتوری که برای قیمت گذاری به ذهنتون میرسه ابعاد نمایشگره که کاملا درسته ولی اگر بخواهیم بصورت تخصصی تر نگاه کنیم مولفه های دیگری هم هستند که روی قیمت نمایشگرهای سه بعدی تاثیر گذار است.

       


      رزولوشن و تراکم تصویر یکی از نکات تاثیر گذار در قیمت نمایشگر 3 بعدی تبلیغاتی است همانطور که در عکس ذیل مشاهده می کنید فاصله شما از کلمات یکسان است اما در حالت چهارم کیفیت تصویر به شدت افت پیدا کرده است.

       


      هزینه تولید محتوا سه بعدی

      تولید محتوای تری دی نیاز به دانش نرم افزاری و امکانات سخت افزاری نسبتا بالایی دارد و نیازمند تخصص و تجربه در زمینه طراحی سه بعدی،مدل سازی و انیمیشن است. همانگونه که نمونه های اجرا شده شرکت های معتبر را مشاهده کردید قالبا این محتوا ساختار نسبتا پیچیده ای دارد که تولیدش رو سخت می کند و نمی توان قیمت دقیقی رو برای اون بیان کرد اما کیفیت، پیچیدگی محتوا و زمان، یکی از فاکتور های مهم در قیمت گذاری محتوای سه بعدی است. برای بدست آوردن دقیق تر قیمت باید با شرکت های متخصص در این حوزه مشورت کنید. گروه صنعتی دیاکو اولین اجرا کننده حرفه ای نمایشگرهای سه بعدی در ایران با مجموعه ای از متخصصان، آماده پاسخگویی به سوالات شما است.

       


      اخذ مجوز

      مجوز های لازم جهت اجرای پروژه تلویزیون سه بعدی بسته به محتوا و محل اجرا متفاوت است برای مثال برای نصب در محدوده شهری نیاز به مجوز از شهرداری و یا برای نصب در محدوده جاده ها نیاز به اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی است.


      بازگشت سرمایه تلویزیون شهری 3 بعدی

      برای تخمین بازگشت سرمایه، ساخت بیلبورد سه بعدی باید عواملی مثل هزینه سرمایه گذاری، هزینه تعمیر و نگهداری و میزان درآمد را محاسبه کنید. اما اگر برای کسب و کار خود تصمیم به ساخت نمایشگر 3 بعدی گرفته اید باید این اصل را که تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است را در نظر گرفت و در نظر داشت که بازگشت سرمایه شما در افزایش فروش، شناخت برند، جذب مشتریان جدید و تعامل با مشتریان بالقوه است.

       

      دلایل عدم حضور بیلبورد سه بعدی در خیابان های ایران 
       

       حضور نمایشگر های سه بعدی در خیابان های ایران نیازمند یک جرقه است، سرمایه گذارهای بزرگ وقتی برای اجرا نمایشگر های سه بعدی با ما تماس می گیرند دنبال یک نمونه داخلی برای شروع کار خود هستند و تا اولین سرمایه گذار در این زمینه ریسک نکند هیچ وقت شاهد حضور نمایشگر های سه بعدی در ایران نخواهیم بود اما چه دلایلی است که سرمایه گذار ها رو تا کنون مجاب به استفاده از نمایشگر ها نکرده است:


       مکان مناسب برای نصب نمایشگر سه بعدی

      پیدا کردن مکان مناسب برای نصب تلویزیون شهری سه بعدی یکی از مشکلات برای سرمایه گذار ها بوده، انتخاب ساختمان مناسب که در محدوده پرتردد شهر قرار گرفته باشد.


      دریافت مجوز

      برای اجرا بیلبورد سه بعدی نیاز به دریافت مجوز از سازمان های مربوطه ست که نباید کار سختی بوده باشه ولی جدید بودن این نوع از نمایشگر و سبک تبلیغات این فرآیند رو کمی سخت تر کرده است.


      هزینه بالا

      نمایشگر های سه بعدی در کنار مزایای زیاد ، قیمت بالایی هم دارند که تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرا تلوزیون تری دی ممکنه کمی زمان بر باشد.


      ویدیو سه بعدی

       


      زمانی که بیلبورد 3 بعدی در دنیا مورد توجه قرار گرفت اطلاعات زیادی در زمینه چگونگی تولید ویدیو برای تلوزیون شهری تری دی در دسترس نبود و طراحان سه بعدی ایرانی اطلاعات و توانایی تولید ویدیو سه بعدی را نداشتند اما دیگه الان برای تولید ویدیو سه بعدی چالش سختی نخواهیم داشت.


      پیدا کردن شرکت مناسب

      پیدا کردن شرکت مناسب که توانایی و تجربه اجرا تلویزیون 3 بعدی رو داشته باشد سخت بود چون سرمایه گذارها نمی دانستند که شرکت های ایرانی توانایی اجرا این نوع نمایشگرها رو در ایران داشته باشند گروه صنعتی دیاکو یکی از شرکت های ایرانی پیشرو در زمینه اجرا بیلبورد های سه بعدی در ایران است.
               
       

       

      مدیر ۱۴۰۲/۱۲/۰۳

      نظرات

       بهمن بهمن ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      ممنون از مقاله خوبتون، ان شاء الله به زودی شاهد دیدن تلویزیون ها سه بعدی در خیابان های ایران باشیم. پاسخ

      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟