نمایشگر سه بعدی_انواع این نمایشگرها و فناوری‌های به‌کاررفته در آن‌ها

      نمایشگر سه بعدی چیست؟

      به تمامی نمایشگرهایی که با استفاده از فناوری‌های مختلف بتوانند ویژگی عمق را به تصاویر دو بعدی اضافه کنند، نمایشگر سه بعدی گفته می‌شود. این نمایشگرها دارای فناوری‌ها و کاربردهای مختلفی هستند. برای مثال از آن‌ها برای ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی، نمایشگرهای تلویزیون، کنسول بازی، موبایل، رایانه شخصی و لپ‌تاپ موارد دیگر استفاده می‌شود. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی دیاکو با این نمایشگرها و فناوری‌های به‌کاررفته در آن‌ها آشنا می‌شویم.

      فناوری‌های به‌کار رفته در نمایشگرهای سه بعدی

      فناوری‌های مختلفی برای ساخت نمایشگر سه بعدی وجود دارند. قدیمی‌ترین این فناوری‌ها فناوری آناگلیف سه بعدی (Anaglyph 3D) است. در این فناوری، دو تصویر با دو طیف رنگی متفاوت نمایش داده می‌شود. بینندگان نیز از عینک‌هایی استفاده می‌کنند که دارای دو لنز با فیلتر رنگی مختلف هستند. بنابراین هر تصویر توسط یک چشم دریافت و سپس توسط مغز ترکیب می‌شود و تصویر، عمق پیدا می‌کند. فناوری‌های دیگر به‌کاررفته در نمایشگرهای سه بعدی را با هم بررسی می‌کنیم.

      فناوری 3D پولاریزه

      سه بعدی قطبی‌شده یا پولاریزه روشی است که امروزه در ساخت سینماهای سه بعدی و نمایشگرهای بزرگ دیگر استفاده می‌شود. در این روش دو پروژکتور همگام‌سازی‌شده، تصاویر متفاوت چپ و راست را روی صفحه‌ای (مانند پرده سینما) می‌اندازند. این تصاویر دارای دو قطبش دایره‌ای متفات در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت هستند. عینک‌های مخصوص این نمایشگرها نیز دارای لنزهایی با قطبش‌های مشابه هستند تا هر چشم، تصویر صحیح را دریافت کند.

      فناوری شاتر فعال 3D

      در ساخت تلویزیون سه بعدی و برخی از ویدئو پروژکتورها از فناوری شاتر فعال سه بعدی استفاده می‌شود. در این روش، تصاویر چپ و راست، به تناوب روی یک صفحه ارسال می‌شوند. عینک‌ها نیز دارای شاترهایی هستند که از هر دو تصویر متناوب فقط یکی از تصاویر دریافت شود. نکته مهم در این است که در فناوری‌های قبلی، اگر عینک وجود نداشته باشد، تصویر دریافتی مبهم یا دارای اعوجاج است. اما در این فناوری، اگر عینک وجود نداشته باشد، تصویر مبهم نیست اما سه بعدی هم نیست.

      فناوری اتوسترئوسکوپی سه بعدی

      فناوری اتوسترئوسکوپی (Autostereoscopic 3D) یکی از فناوری‌های ایجاد تصویر سه بعدی بدون نیاز به عینک است. مشکل این فناوری این است که فقط مناسب یک ببیننده در یک مکان ثابت مقابل نمایشگر است و به‌همین دلیل بیشتر در نمایشگرهای کوچک استفاده می‌شود. یکی از موارد استفاده از این فناوری، کنسول بازی Nintendo 3DS است.

      تلویزیون و نمایشگرهای رایانه سه بعدی

      تلویزیون سه بعدی ابزاری با فناوری نمایش سه بعدی است که از روش درک عمق تصویر توسط چشم‌ها و مغز ما تقلید می‌کند. مغز انسان، تصاویر هر چشم را به‌طور جداگانه دریافت کرده و سپس آن‌ها را روی هم قرار داده و ادغام می‌کند. بنابراین تصور عمق ایجاد می‌شود یا به عبارتی، عمق تصویر درک می‌شود. تلویزیون‌های سه بعدی برای تقلید از چنین مکانیسمی باید به‌جای یک تصویر، دو تصویر را به‌طور همزمان ارائه دهند. بنابراین علاوه‌بر تلویزیون، شما به عینک سه بعدی و نیز محتوای ویدئویی سه بعدی نیاز دارید.

      در مورد عینک سه بعدی در فناوری‌های سه بعدی‌سازی برای شما توضیح دادیم. اما روش تولید فیلم‌های سه بعدی چیست؟ در تولید این فیلم‌ها نیز فناوری‌های متفاوتی وجود دارد. رایج‌ترین آن‌ها این است که هر صحنه از فیلم توسط دو دوربین فیلم‌برداری می‌شود که دارای فاصله مشخصی نسبت به یکدیگر هستند. نمایشگرهای رایانه و لپ‌تاپ سه بعدی نیز دقیقا از همین فناوری‌ها و روش استفاده می‌کنند و تنها تفاوت آن‌ها در سایز نمایشگر است.

      بیلبورد سه بعدی؛ نمایشگری با پتانسیل بالا برای اهداف تبلیغاتی

      استفاده از نمایشگر سه بعدی تبلیغاتی در یکی دو دهه اخیر افزایش پیدا کرده است. از این بیلبوردها برای تبلیغ محصولات، خدمات و افزایش آگاهی از برندها استفاده می‌شود. جذابیت بالای تصاویر سه بعدی در این نمایشگرها باعث ماندگاری بیشتر پیام‌های تبلیغاتی در ذهن مخاطبان می‌شود. اما ساخت این بیلبوردها در سال‌های اخیر با پیشرفت بسیاری همراه بوده است و نسل جدیدی از آن‌ها با نام نمایشگرهای ال ای دی سه بعدی روی کار آمده‌اند.

      بیلبورد سه بعدی ال ای دی چیست؟

      برای درک ویژگی عمق در یک سینمای سه بعدی باید از عینک‌های مخصوص این فناوری استفاده کنید. اما در بیلبورد سه بعدی دیگر به این عینک‌ها نیازی ندارید. در سه چهار سال اخیر برندهای مطرحی در دنیا از این نمایشگرها برای تبلیغ محصولات و برند خود استفاده کرده‌اند. برای مثال برند ساعت‌سازی سوئیسی با نام IWC Schaffhausen جزئیات و قطعات ساعت‌های خود را به‌طور سه بعدی در صفحه نمایشی در شهر لندن نشان داد. این فیلم‌های سه بعدی همچنین محبوبیت بالایی در شبکه‌های اجتماعی دارند و به سرعت توسط خود کاربران این شبکه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند.

      بیلبورد سه بعدی ال ای دی چگونه کار می‌کند؟

      در ساخت بیلبورد تبلیغاتی سه بعدی ال ای دی از دو فناوری نمایشگرهای ال ای دی انعطاف‌پذیر و فناوری نمایش سه بعدی استفاده می‌شود. نکته ویژه در این روش نمایش این است که این نمایشگرها نوعی توهم بصری ایجاد می‌کنند که مغز انسان آن را به شکل عمق تصویر درک می‌کند. نمایشگرهای ال ای دی سه بعدی از توانایی خم شدن تا حدود 90 درجه برخوردار هستند. بنابراین می‌توانند دو تصویر را که از زوایای مختلف ضبط شده‌اند ترکیب کنند و نمایش دهند. بنابراین چشم‌های ما می‌توانند اختلاف منظر را دریابند تا تصاویر را به شکل سه بعدی ببینیم.

      مزایای استفاده از بیلبوردهای سه بعدی

      فیلم‌های تبلیغاتی ضبط شده برای نمایش در بیلبوردهای سه بعدی فیلم‌هایی با کلک‌های سینمایی، ایده‌های نوآورانه و فناوری‌های ویژه در زمان ضبط فیلم هستند. این موارد باعث می‌شوند که تاثیر فیلم‌های تبلیغاتی بر عابران چند برابر شود. بنابراین پیام‌های تبلیغاتی تا مدت زمان بسیار بیشتری در ذهن مخاطبان باقی می‌مانند. از سوی دیگر این جذابیت باعث می‌شود که مخاطبان بخواهند در مورد برند و محصولاتی که تبلیغ می‌شوند بیشتر بدانند.

      بیلبورد سه بعدی در ایران

      تاکنون هیچ بیلبورد 3 بعدی تبلیغاتی در ایران راه اندازی و نصب نشده است .اما در نمایشگاه تبلیغات 1401 گروه صنعتی دیاکو برای اولین بار در ایران این نمایشگر سه بعدی را به صورت نمادین راه اندازی کرد و مورد توجه بینندگان قرار گرفت.

      الزامات فنی لازم برای ساخت و راه‌اندازی بیلبورد سه بعدی

      الزامات ساخت و راه‌اندازی نمایشگر تبلیغاتی سه بعدی را می‌توان به دو گروه الزامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کرد. در بخش سخت‌افزار شما به یک نمایشگر ال ای دی منعطف یا دارای قوس دایره‌ای 90 درجه نیاز دارید. زیرا نمایشگرهای تخت، اختلاف منظر را ایجاد نمی‌کنند. همچنین سخت‌افزارهای این نمایشگر باید دارای کنتراست بهتر و محدوده دینامیکی بالای HDR باشند. این نمایشگر همچنین باید دارای روشنایی بالا و برای نمایش تصاویر در طول روز و نرخ تازه‌سازی بالا باشد. از دیگر الزامات این نمایشگرها می‌توان به اتصال وایفای، فناوری اینترنت با سرعت بالا و امکان تنظیمات بی‌سیم اشاره کرد.

      خرید انواع نمایشگرهای ال ای دی از فروشگاه دیاکو

      فروشگاه دیاکو مرجعی تخصصی برای فروش قطعات و تولید نمایشگرهای ال ای دی سه بعدی در ایران است. ما در این فروشگاه تمامی نیازهای سخت‌افزاری شما برای ساخت و راه‌اندازی یک نمایشگر تبلیغاتی شهری از نوع ال ای دی سه بعدی را برطرف می‌کنیم. دیاکو همچنین تامین‌کننده قطعات انواع تلویزیون شهری، تبلوهای روان و استیج رقص از برترین برندهای دنیا است. برای خرید این محصولات کافی است از طریق دسته‌بندی‌های سایت، محصولات مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

      مدیر ۱۴۰۲/۰۲/۲۷

      نظرات

      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟