تلویزیون شهری با تکنولوژی GOB و COB

      در سال های اخیر در تولید ماژول های ال ای دی بیشتر توجهات به تکنولوژی COB و GOB بوده است ، اگرچه این تکنولوژی ها کاملاً متفاوت هستند اما هر دو نوع بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. امروزه در تولید نمایشگرهای LED موضوعات داغ به Mini LED و Micro LED تبدیل شده اند. این فناوری‌ها عمدتاً برای متراکم‌ تر کردن پیکسل نمایشگر ال ای دی هستند تا نمایشگری با بالاترین رزولوشن داشته باشیم، به عنوان مثال، P0.9 و یا کمتر از آن.

      تولید ماژول LED با تکنولوژِی GOB چند سالی است آغازی شده است اما در سال های اخیر تکامل بیشتری پیدا کرده و روند رو به رشدی داشته است. این فناوری مشکلات صافی و حباب داخل برد ماژول را بر طرف کرده است. چه یک صفحه نمایش کوچک داشته باشید یا یک صفحه شفاف، اگر می خواهید یک لایه محافظ به آن اضافه کنید، می توانید به استفاده از GOB فکر کنید.

      تکنولوژی COB همچنین در نمایشگرهای LED با دات پیچ های با تراکم بالا مثل P0.7 ~ P1.5mm استفاده شده است. در ادامه مقاله بیشتر به آن می پردازیم پس لطفا با ما همراه باشید.

       

       • ماژول ال ای دی GOB چیست؟

       

      تکنولوژیِ GOB یک لایه کاملا شفاف روی ماژول ال ای دی برای بالابردن حفاظت از آن است. GOb یک فناوری جدید شبیه به کپسوله کردن ماژول است.  که روی کل سطح ماژول نمایشگر قرار می گیرد .به عنوان مثال  یک ماژول 25 در 25 سانتی که در روی آن صد ها Smd قرار دارد با استفاده از یک لایه شفاف روی سطح PcB ماژول را می پوشاند که در نهایت باعث پوشاندن و شیلد کردن روی ماژول می شود.

      این فناوری موجب بالا بردن حافظت از صفحه نمایشگر led به دلیل داشتن قابلیت ضد ضربه ، ضد گرد و غبار ، ضد آب ، ضد رطوبت ، ضد اشعه ماورا بنفش و بدون اثرات مخرب جهت اتلاف گرما و کم شدن شدت روشنایی می باشد . محققان طی آزمایشات طولانی دریافتند که این لایه محافظ با کمک کردن به اتلاف گرما در ماژول ال ای دی باعث بالا بردن طول عمر تلویزیون شهری نیز می شود.

      این فناوری انقلابی در صنعت نمایشگر های LED ایجاد کرده است و هر روزه تولید ماژول های ال ای دی با تکنولوژی GOB در حال افزایش است . این فناوری بیشتر برای ویدیو وال های و همچنین تلویزیون های رنتال که نیاز به تراکم بالا دارند طراحی شده است چون پیکسل های led در این نمایشگرها به حفاظت در برابر عوامل مخرب طبیعی نیاز دارند و تکنولوژی GOB این نیاز را کاملا بر طرف میکند.

       

      • کدام نمایشگر LED می تواند از فناوری GOB استفاده کند؟

       

      تا سال 2020 ماژول های ال ای دی با تراکم بالا بیشتر در نمایشگر های داخل سالن یا ایندور استفاده می شد اما تکنولوژی به سمتی رفته است که ماژول های با تراکم P0.9 قابل دسترس هستند  هر چند در حال حاضر ماژول های ال ای دی با تراکم P1.2 و P1.5 بیشترین فروش را داشته اند.

      با بالا رفتن تراکم پیکسل در ماژول های ال ای دی مشکلاتی هم به وجود می آید که بزرگترین آن، میزان آسیب پذیری پیکسل های ریز بسیار بالا می رود . از آن جایی که این SMD ها بسیار کوچک هستند و فاصله بسیار کمی با یکدیگر دارند لحیم کاری آن ها بسیار دشواراست . در نتیجه  کمترین فشار هم باعث آسیب رساندن به LED ها می شود مخصوصا LED هایی که در لبه ها و چهار گوشه کابینت قرار دارند بیشترین ضربه را در حین جابجایی و نصب متحمل می شوند . و همان طور که گفته شد هنگامی که پیکسل ال ای دی خراب می شود تعمیر و نگهداری آن دشوار وهزینه تعمیر آن بالاست .

      تکنولوژی GOB با لایه محافظی که بر روی ماژول ال ای دی اضافه میکند این مشکل را کاملاً حل می کند. دیگر پیکسل های SMD در هر موقعیتی روی ماژول خاموش نمی شوند. در عین حال، فناوری GOB می تواند صافی و یکپارچگی تصویر را کامل را تضمین کند.

       

       تلویزیون رنتال GOB

       

      همان طور که می دانید تلویزیون های رنتال نیاز به نصب، جداسازی،بسته بندی و حمل ونقل مکرر دارند و این روند به طور مداوم تکرار می شود. در نتیجه پیکسل های ال ای دی به راحتی در اثر ضربه امکان خراب شدن و خاموشی دارند .حتی اگر از بهترین و گرانترین ماژول های ال ای دی استفاده کنید این وضعیت اجتناب ناپذیراست، بنابراین برخی از ارائه دهندگان خدمات اجاره تلویزیون شهری باید بودجه ای برای تعمیر و نگهداری تلویزیون رنتال خود در نظر بگیرند.

       اما اگر تلویزین رنتال GOB داشته باشید دیگر نگران ضربه دیدن پیکسل ها یا خاموشی پیکسل نخواهید بود . با خرید تلویزیون رنتال GOB علاوه بر اینکه در هزینه های تعمیر و نگهداری صرفه جویی می کنید، از آسیب هایی مثل ضربه ، باران ، گرما و سرما در امان هستید و همیشه صفحه نمایشگر یکدست خواهید داشت.

      استیج رقص یا نمایگشر کف GOB


      در نمایشگر هایی که در کف استفاده می شوند ، معمولاً یک لایه از پوشش اکریلیک به ماژول اضافه می شود تا از سطح پیکسل ال ای دی در برابر پا گذاشتن محافظت کند. فناوری GOB با انتقال بهتر نور و جلوه بصری بهتر می تواند جایگزین مناسبی برای پوشش اکریلیک شود .

      با اضافه کردن تکنولوژی GOB به تلویزیون شهری می توانید از آنها به عنوان نمایشگر کف استفاده کنید با استفاده از تکنولوژی GOB علاوه بر اینکه نمایشگر LED ضد ضربه، ضد آب و ضد گرد و غبار می شود دیگر سطح ماژول ال ای دی به محافظت با روش های سنتی  نیاز ندارد.

       

       نمایشگرشفاف GOB

       

      نمایشگرهای LED ترنسپرنت یا شفاف روز به روز در کاربردهای مختلف تجاری مانند فروشگاه ‌های خرده ‌فروشی و مراکز خرید محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. در نمایشگرهای شفاف برای به دست آوردن شفافیت بالا و حصول اطمینان از وضوح بالا، PCB ماژول ترنسپرنت بسیار باریک است که باعث می شود لامپ و PCB بسیار شکننده و به راحتی آسیب ببینند. با استفاده از تکنولوژی GOB در تولید ماژول های ترنسپرنت این ماژول های در برابر آسیب های احتمالی بسیار مقاوم تر می شوند.

       

      نمایشگر منحنی GOB


      ماژول های LED انعطاف پذیر در حال حاضر به طور گسترده ای برای ساخت نمایشگرهای LED استوانه ای با قطرهای مختلف تولید می شوند و معمولاً بصورت ثابت، نصب واستفاده می شوند. گر چه این نمایشگرها معمولا پس از نصب و راه اندازی جابجا نمی شوند اما در معرض آسیب های فیزکی زیادی هستند و امکان دارد سلامت آنها با عوامل زیادی تهدید شود .حال اگر این نمایشگرها با ماژول منحنی GOB ساخته شوند دیگر لازم نیست نگران آسیب دیدن یا شکستن ماژول یا ضربه خوردن پیکسل باشید .ماژول منحنی GOB طول عمر نمایشگرهای منحنی را چند برابر افزایش می دهد که این موضوع برای مصرف کننده بسیار حائزاهمیت است. همچنین ماژول های منحنی GOB ضد آب،ضد رطوبت و ضد خش هستند که این موضوع باعث میشود نگهداری از این نمایشگرها کار ساده ای باشد و همچنین به راحتی بتوایند صفحه نمایشگر را حتی با آب بشویید .

       

      ماژول ال ای دی GOB با اشکال خاص

       

      نمایشگرهای LED با اشکال خاص مثل گوی ، مثلث و غیره بطورگسترده در سالن های نمایشگاه،موزه ها یا اماکن خاص استفاده می شوند. در این مکان ها معمولا جمعیت زیادی در حال رفت و آمد هستند و با توجه به جذابیت زیادی که این نمایشگر های دارند افراد دوست دارند صفحه نمایش را لمس کنند تا از جزئیات صفحه نمایش مطلع شوند . همین ارتباط فیزیکی باعث میشود نمایشگر با آسیب هایی روربرو شود مثلا فکر کنید یک نوشیدنی در دست فردی است یا یک بستی دست کودکی است که هر لحظه امکان بر خورد با صفحه نمایش وجود دارد. حال اگر نمایشگر از تکنولوژی قدیمی باشد به راحتی میتواند آسیب ببیند و حتی با ریختن نوشیدنی رو نمایشگر باعث ایجاد اتصال کوتاه و آسیب در نمایشگر شود. تمام این نگرانی با اضافه کردن تکنولوژی GOB به نمایشگر از بین می رود و می توایند با خیال آسود در هر فضایی از نمایشگر ال ای دی GOB استفاده کنید .

       

      فناوری صفحه نمایش ال ای دی COB چیست؟

      COB به معنای واقعی کلمه شبیه فناوری نمایشگر GOB است، اما در واقع یک فناوری بسته بندی تراشه کاملاً متفاوت است. این چیپ روی برد است. همه تراشه ها مستقیماً روی یک برد PCB اختصاصی یکپارچه و بسته بندی می شوند. فن‌آوری سنتی بسته‌بندی عبارت است از ادغام سه تراشه LED RGB در یک ژل برای تولید یک (Surface-mounted-diode). ​

      در واقع، توسعه آن مدت زمان زیادی است شروع شده و در حال حاضر استفاده از آن در نمایشگرهای با تراکم بالا به صورت محدود آغاز شده است.

      در مقایسه با نمایشگر سنتی SMD با تراکم بالا ، صفحه نمایش COB نه تنها دارای زاویه دید گسترده تر (نزدیک به 180 درجه)، کنتراست بالاتر، مصرف انرژی کمتر، روشنایی بالاتر است، بلکه دارای عملکرد ضد ضربه ، ضد گرد و غبار عملکرد حفاظتی بالا در مقابل رطوبت است.

      مهمتر از آن، فناوری COB امکان داشتن یک صفحه نمایش بزرگ LED با تراکم بالا را فراهم می کند. در حال حاضر P0.4، P0.7 و P0.9 به تولید انبوه رسیده اند.

      با این حال، هزینه فعلی فناوری COB بالا است. علاوه بر هزینه، COB نیاز به سرمایه گذاری زیادی برای ثبات دارد. از یک طرف، چالش هایی در فرآیند جداسازی طول موج و جداسازی رنگ تمام تراشه های روی برد وجود دارد که دستیابی به یکنواختی رنگ کامل بین ماژول ها را دشوار می کند. علاوه بر این، اثر بازتاب سطح ماژول و تفاوت سیاه زیر صفحه سیاه.
      تعمیر و نگهداری COB نیز مشکلی است که باید حل شود.

      GOB پیشرفتی در فناوری سنتی SMD است که می‌توان از آن برای تمام صفحه‌های نمایشگر استفاده کرد. صفحه نمایش COB در حال حاضر عمدتاً در صفحه نمایش LED با تراک بالا مثل P0.4 ~ P1.5 استفاده می شود. اکنون به این صفحه نمایش با دامنه دات پیچ ، مینی LED نیز می گویند. بدیهی است که فناوری COB همچنین راه حل اصلی برای نمایشگرهای میکرو پیچ (micro-pitch) در آینده خواهد بود.

      مینی و میکرو LED از فناوری COB استفاده می کند.

       

      Mirco LED • و Mini LED چیست؟

       

      Mirco LED از یک آرایه میکرو LED تشکیل شده است، واحد LED کمتر از 100 میکرون است. هر پیکسل به طور جداگانه آدرس دهی می شود و به سمت ساطع نور هدایت می شود (خودروشن).

      در تئوری، Mini LED چیز دیگری است، یک فناوری انتقال بین LED سنتی و Micro LED مینی ال ای دی که به عنوان "دیود ساطع نور میلی متری" نیز شناخته می شود، اندازه ای در حدود 100 میکرون دارد. نمایشگرهای LED کوچک فعلی حدود 0.9 میلی متر نیز نمایشگرهای LED کوچک نامیده می شوند.

      میکرو ال ای دی به عنوان نسل بعدی فناوری نمایشگر در نظر گرفته می شود که بسیاری از تولیدکنندگان را در داخل و خارج از کشور درگیر می کند تا چشم انداز آینده بازار را توسعه دهند.

      برای میکرو LED، یک فرآیند جدید محسوب می شود . امکان تولید نمونه میکرو ال ای دی وجود دارد، اما هنوز برای تولید تجاری زمان می برد و تخمین شده است که تولید میکرو ال ای دی در سال 2022 پایه ریزی شود.

      برنامه های نمایش میکرو می توانند مانند OLED ها باشند. در حال حاضر، پیشرفت قابل توجهی در توسعه نمایشگرهای کوچک در بازار مصرف، مانند گوشی های هوشمند، تلفن های پوشیدنی، محصولات واقعیت مجازی و تلویزیون ها حاصل شده است. همچنین انتخاب نمایشگرهای LED با اندازه متوسط ​​و بزرگ در آینده خواهد بود .

       

       

      مدیر ۱۴۰۲/۰۴/۳۱

      نظرات

      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟